Звичайно, що всі батьки мріють, щоб їхня дитина стала тим лідером, який веде за собою та надихає інших. Водночас, за якими ознаками можна розпізнати хист до лідерства, і як розвинути в дитині такі навички. Експерти порталу “Освіторія”, підготували чекліст із 11 пунктів.
Чи є ваша дитина лідером?
1. Дитина співчуває іншим і проявляє доброту до інших дітей? Це добрий знак: із цієї маленької людини може вирости великий лідер. Також зверніть увагу, чи дитина охоче спілкується з людьми в новому середовищі. Співпереживання й соціальна компетентність – надзвичайно цінні лідерські якості.
2. Діти з лідерською жилкою беруть на себе відповідальність: залюбки виступлять головним координатором шкільного проєкту, стануть ведучим шкільного радіо, боротимуться за посаду президента шкільного самоврядування. Вони впевнені у собі. Можливо, навіть дещо самовпевнені.
3. Діти-лідери – гнучкі. Вміння пристосовуватися до різних життєвих ситуацій – важлива лідерська ознака. Якщо дитина вміє адаптуватися до різних умов та не боїться демонструвати свої сильні сторони в різних компаніях – у вас у родині зростає пластичний і сильний лідер. Окрім того, вміння бути зібраним у стресових ситуаціях – ще одна характеристика лідерського потенціалу.
4. Діти-лідери – трохи хитрюги, можуть зманіпулювати іншими. Часто – несвідомо. Вони вміють так поводитися з однолітками, що ті охоче діляться своїми іграшками, гаджетами та смаколиками і граються саме в ті ігри, в яких зацікавлена дитина-лідер.
5. У цих дітей дуже багато енергії. Вони сміливі й активні. Їм цікаво все, і вони запитуватимуть дорослих про найдрібніші деталі об’єкта свого інтересу. До речі, самостійно починати розмову вони теж не бояться.
6. Дитина-лідер не вимагатиме бажане через крики й тим паче істерики. Як і не намагатиметься “вказати місце” своїм одноліткам. Навпаки, лідери вміло привертають інтерес оточення до себе, спокійно аргументують бажання. Вони можуть придумати гру й запросити до неї інших.
7. Вас дратує, що дитина часто змінює хобі? Навпаки, маєте цьому радіти. Діти, які готові часто пробувати нові заняття – на шляху до того, щоб стати в житті помітними суспільству лідерами. Вони готові ризикувати, підлаштовуються під нові умови та полюбляють виклики. Тож дозволяйте чаду розважитись, змінивши футбольну секцію на брейкданс, а гурток чирлідингу на клас скрипки.
8. Чи вміє ваша дитина починати й завершувати повсякденні справи, не кидаючи їх на півдорозі? А як щодо виконання довгострокових шкільних проєктів? І щоб без допомоги й нагадувань дорослих. Якщо відповідь ствердна – малоймовірно, що у вашої дитини в майбутньому виникатимуть проблеми з постановкою й досягненням цілей. А це дуже важливо для лідерських ролей у соціальному житті.
9. Здатність ухвалювати рішення на основі інтуїції та дотримуватися вибору – яскрава ознака лідерських вмінь. Лишень згадайте, скільки світових лідерів досягли успіху завдяки тому, що довірились інстинктам та інвестували в себе.
10. Діти-лідери не чекають, що над ними весь час стоятиме хтось із дорослих та розважатиме. Завжди знайдуть, чим себе зайняти, і придумають активності. Та й залишити їх вдома самих батькам не страшно – вони знають, як впоратись із більшістю домашніх справ.
11. Ви можете розпізнати дитину-лідера за тим, що вона аналізує поведінку однолітків у різних ситуаціях і ділиться своїми спостереженнями. Такі діти грамотно планують свій день. Прораховують можливий розвиток подій. Роздумують, що зміниться для них особисто після того чи того вчинку.
Як розвинути лідерські якості у дітей
Підвищуйте емоційний інтелект
Доведено, що більшість ефективних лідерів мають високорозвинений емоційний інтелект. Саме завдяки EQ люди навчаються грамотно управляти поведінкою, долати комунікаційні труднощі та приймати правильні рішення. Але ось що важливо: цих премудрощів діти вчаться у дорослих. До прикладу, спостерігають, як ми висловлюємо сильні емоції в критичні моменти.
Дозвольте ризикувати й переживати поразки
Гіперопіка стане на заваді розвитку лідерських якостей. Тільки поразка дає змогу зрозуміти, що означає ризикнути й не отримати бажаного. І змусить замислитись: “А як же мені вчинити наступного разу, щоб перемогти?” Саме тому давайте дітям змогу помилятись – навіть якщо одразу бачите, що “ця витівка ні до чого визначного не приведе”. Зате дитина розумітиме, що вона зробила правильно, а що – ні.
Фото: Pixabay