Що таке гроші: як правильно формувати фінансову поведінку дитини

Гроші для дітей – іграшка та інструмент пізнання світу. Психологи радять починати говорити з дітьми про світ грошей з 4-5 років, але й раніше сучасна малеча вже стикалась із ним.

Дитина хоче, як мама, обмінювати кольорові папірці з гаманця на предмети та смаколики. Хоче, як тато, проводити карткою по терміналу. Але без пояснення ролі та функцій грошей дитина не бачить різницю між ними та зеленими листочками з дерева, які можна нарвати будь-де і продовжити гру.

Чим раніше ви почнете говорити з дитиною про гроші, тим швидше та коректніше формується її фінансова модель поведінки та система цінностей.

Вік

Гроші мало цікавлять дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Інтерес до грошей в типових умовах розвитку найчастіше штучно викликаний батьками.

Зазвичай діти граються з ляльками та машинками, з легкістю обмінюючи дорогі іграшки на яблуко чи цукерку. У малечі не відпрацьовані грошові асоціації, які точно з’являються у підлітковому віці.

Дитина активно включається тоді, коли відчуває власний інтерес, розуміє, як нові знання можна використати прямо зараз. Важливо говорити про гроші з дітьми відносно конкретної ситуації зрозумілими їм словами, спираючись на дитячі потреби й інтереси, характерні для конкретного віку.

Як правильно формувати фінансову поведінку дитини

  • Говоріть із дітьми про гроші, звідки вони беруться, яка їхня роль і функція. Відповідаючи на питання «чи ми бідні/багаті?», «чому у когось є певна іграшка чи телефон?», терпляче пояснюйте, що гроші – ресурс, інструмент, а вміння ними керувати – важлива навичка. Не робіть з грошей єдину тему для розмов, але й не уникайте її, бо «дитина ще занадто мала».
  • Пояснюйте, що таке заробіток, а що є дарунком, що таке «витрати», «заощадження», «доходи», які існують засоби збільшити наявні кошти. Для прикладу беріть зрозумілі дитині поняття та ситуації. Повторюйте на різних прикладах, поки фінансове мислення не стало частиною дитини.
  • Обговорюйте те, що купуєте. Діти мають знати, що є необхідністю (наприклад, теплі чоботи на зиму), що є інвестицією у розвиток та майбутнє (заняття спортом, книжки, курси тощо), а що швидкоплинним бажанням (додаткова шоколадка, скажімо).
  • Робіть дитину повноцінним учасником процесу, де використовуються гроші. В магазині пояснюйте, наприклад, на морозиві, скільки пачок можна придбати на 15 чи 100 гривень. В таксі – що таке онлайн-оплата або скільки потрібно працювати батькам на те, щоб сплатити одну поїздку. Разом рахуйте витрати на відпочинок або сплату за комунальні послуги.
  • Поступово навантажуйте практичними завданнями. Наприклад, спочатку дитина робить покупки лише з вами, потім ходить самостійно з чітким переліком та конкретною сумою грошей, згодом має сама розрахувати, скільки й чого можна придбати на певну суму.
  • Грайте у фінансові настільні ігри, читайте дитячі книжки про гроші. Це розвиває фінансове мислення. Ігри та книжки показують, як працює банк, що є зарплата, штрафи тощо. І найголовніше вони вчать взаємодії з іншими учасниками, які мають інші цілі в оперуванні грошима.
  • Учіть робити вибір та відчувати радість і від спонтанної покупки, і від відкладеної в часі, коли дитина накопичує. Аналізуйте вибір разом з дитиною, щоби показати переваги тієї чи іншої дії.
  • Учіть накопичувати. Розказуйте, на що збираєте гроші ви, скільки на це потрібно витратити часу та зусиль. Показуйте, як працює звичайне зберігання грошей у банці та як діє депозит.
  • Відвідуйте з дитиною різні події, особливо якщо там беруть участь інші діти як продавці, надавачі послуг або організатори. Так формується розуміння, що є джерелом грошей, що корисно іншим, як це поєднати з власним інтересом.
  • Розказуйте про свою роботу, чому вона цінна, навіть якщо ви проводите час вдома за ноутбуком, а не на виробництві чи в офісі. Цінуйте свій час, показуйте вміння, пояснюйте дитині залежність між витраченим часом, наявністю навичок та отриманням грошей.
  • Підтримуйте бажання заробляти різними шляхами: виконання доручень, продаж товарів власного виробництва або послуг (знімати відео, проводити майстер-класи, програмувати), допомога батькам у їхніх проєктах. Це навчить відповідальності за дії, думати з перспективою, прораховувати доходи, витрати тощо. Підлітки вже спроможні конвертувати свої знання та навички у гроші.
  • Підтримуйте бажання мати щось. Обговорюйте, як дитина може це отримати. Наприклад, купуєте ви, але дитина повертає всю суму/частку з власних грошей, відпрацьовує коштом оплачуваних доручень тощо. Так з’являється цінність покупки та розуміння її необхідності.
  • Обговорюйте допомогу у сплаті (повністю чи частково) за навчальні курси, спортивні заняття або матеріали для творчості. Це створює взаємозв’язок між дією, платою та зусиллями дитини.

За матеріалами Finance.ua

Фото: Pixabay